create counter
header

De juiste indeling van een sollicitatiebrief maak je zo!

De sollicitatiebrief is het eerste contact tussen jou en je potentiële werkgever. En je wilt natuurlijk wel dat je daarmee een goede eerste indruk maakt! Wat minstens net zo belangrijk is als de inhoud van je sollicitatiebrief is de indeling.

Een overzichtelijke, netjes opgestelde sollicitatiebrief is niet alleen prettiger om te lezen, maar komt ook professioneler over. Lees daarom hier hoe je de perfecte indeling van een sollicitatiebrief maakt!

De indeling van je sollicitatiebrief

De opbouw en indeling van een sollicitatiebrief zijn niet altijd hetzelfde, maar er zijn wel richtlijnen voor. Als je de volgende indeling aanhoudt ben je zeker van een goed opgemaakte sollicitatiebrief:

  1. De adresgegevens. Zoals elke formele brief begint ook de sollicitatiebrief met adresgegevens. Je begint links bovenaan met je eigen adresgegevens, dat wil zeggen: op de eerste regel je naam en achternaam, daaronder je straat en huisnummer, en als laatst postcode en woonplaats. Je maakt een witregel en schrijft de adresgegevens van de werkgever. Die bestaan meestal uit de bedrijfsnaam, eronder de afdeling, en daaronder weer de adresgegevens zoals die van jezelf.
  2. Datum en aanhef. Je maakt enkele witregels, meestal twee, en plaatst aan de rechterkant van de brief je woonplaats en datum van schrijven. Na weer een witregel schrijf je “Betreft: sollicitatie XXX”. Een volgende witregel en je schrijft “Geachte heer X”, “Geachte mevrouw X”.
  3. Opening. Na een witregel begin je aan je daadwerkelijke brief. De eerste zin is ontzettend belangrijk, zorg er dus voor dat die origineel is en dat je niet in clichés valt. In je eerste alinea vertel je waarom je schrijft, dus naar welke functie je solliciteert. Ook schrijf je hoe je aan de vacature bent gekomen.
  4. Motivatie. Je schrijft vervolgens, in een nieuwe alinea, waarom je precies naar deze functie bij juist dit bedrijf solliciteert. Verdiep je goed in het bedrijf van keuze, dat geeft een goede indruk. Wees ook hier weer origineel en bedenk welke aspecten van het bedrijf bij je passen.
  5. Argumenteren. Nu moet je bewijzen waarom jij dé beste keuze bent voor deze sollicitatie. Verwijs naar de functie-eisen in de vacature en bewijs met delen uit je cv waarom jij de geschikte persoon bent. Bespreek alleen relevante informatie uit je cv.
  6. Afsluiting. Hierin benadruk je nog dat je graag op sollicitatiegesprek wilt komen en herhaal je nog even kort waarom jij zo geschikt bent voor de functie. Zorg net als voor een krachtige opening voor een sterke afsluiting.
  7. Ondertekening. Na een witregel schrijf je “Hoogachtend,” met enkele witregels voor je handtekening, en ten slotte je naam. Meestal voeg je je cv als bijlage toe aan je sollicitatiebrief. Dan zet je na enkele witregels onder je naam nog “Bijlage: cv”.

Met deze indeling zorg je ervoor dat jouw sollicitatiebrief er keurig uitziet, waardoor je direct een goede indruk maakt. Succes met het schrijven van je sollicitatiebrief!

Leer de ‘magische formule’ voor het schrijven van effectieve sollicitatiebrieven

Perry Kroes is een autoriteit op het gebied van solliciteren, een cv opstellen en het vinden van je ideale baan.

In zijn baanbrekende methode leer je onder andere:

  • Hoe je jezelf kunt verkopen zonder op te scheppen
  • De ‘magische sollicitatiebrief-formule’ uitgelegd in 10+1 regels
  • De indeling van de moderne sollicitatiebrief- en email
  • En nog veel, veel meer!

Perry’s Sollicitatie Handboek Risicovrij Uitproberen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.