create counter
header

De Beste Openingszin voor Je Sollicitatiebrief met Onze tips!

Voor veel teksten en artikelen geldt: de titel en de eerste zin trekken de aandacht. Als deze niet goed zijn, of saai, is de kans groot dat veel lezers niet eens beginnen aan de rest van de tekst. En dat is natuurlijk zonde als de rest van je tekst wél heel interessant is. Een goede openingszin is dus van groot belang.

Dat geldt ook voor je sollicitatiebrief. De eerste zin zet vaak de toon van de rest van je brief. Jouw openingszin kan jouw brief laten opvallen tussen die vele andere brieven. En opvallen is uiteraard wat je wilt doen bij een sollicitatie; jíj wilt namelijk die baan! Lees daarom in dit artikel hoe je een goede openingszin voor je sollicitatiebrief kunt bedenken.

Waarom is een goede openingszin belangrijk?

De openingszin van je sollicitatiebrief kun je vergelijken met de allereerste begroeting op je sollicitatiegesprek. Sta je dan keurig rechtop met gladgestreken gezicht, en zeg je toonloos: ‘goedemiddag’? We hopen van niet; dat zet in ieder geval geen goede toon voor de rest van het gesprek. Je wilt een goede eerste indruk maken.

Met je sollicitatiebrief is het eigenlijk niet anders. Je wilt dat de lezer van jouw sollicitatiebrief zich op zijn gemak voelt en denkt: met deze persoon kunnen wij iets. Waarom beginnen dan zo veel mensen nog hun sollicitatiebrief met een cliché zin? “Naar aanleiding van uw advertentie/vacature…” of “Ik schrijf u vanwege uw vacature voor…” zien we nog veel te vaak langskomen.

Nu is er in principe niets mis met deze zinnen, ze zijn formeel en draaien niet om zaken heen. Het punt is dat je er weinig indruk mee maakt. Waarschijnlijk denkt jouw mogelijke werkgever als hij of zij dit leest: daar hebben we weer zo’n standaardbrief. Natuurlijk kan de rest van je brief het goed maken, maar de eerste interesse ontbreekt.

Ideeën voor een openingszin

Nu je weet waarom een goede openingszin belangrijk is, gaan we eens wat ideeën opdoen voor je openingszin. De opening moet namelijk logisch zijn, je kunt niet met de deur in huis vallen door te zeggen: ik ben het meest geschikt voor deze functie. Zorg er altijd voor dat er een soort aanleiding tot schrijven in je openingszin verwerkt is.

Een voorbeeld is te schrijven wat je dacht toen je de vacature voor het eerst las. ‘Toen ik uw advertentie voorbij zag komen op www.website.nl, dacht ik direct: dit is het!’ Je maakt een goede indruk als je je direct met een vacature kunt identificeren. Probeer hier duidelijk je gevoelens en emoties in te verwerken.

Je kunt ook teruggrijpen op iets dat dicht bij jezelf staat: je eigen kennis en vaardigheden. ‘Vanaf het eerste jaar van mijn studie Bedrijfskunde, wist ik al dat ik manager wilde worden bij een duurzaam bedrijf.’ Daarna noem je de vacature van het bedrijf. Je laat zien dat je gekwalificeerd en gemotiveerd bent.

Een andere optie is aan te geven hoe je het bedrijf kent waar je gaat solliciteren. ‘Bij telefoneren denk ik gelijk aan KPN.’ Bedrijven vinden het altijd leuk als je op een of andere manier laat zien dat je affectie met ze hebt. Let er natuurlijk wel op dat je niet te slijmerig overkomt, daar zit immers niemand op te wachten.

Valkuilen van de openingszin van je sollicitatiebrief

Omdat je openingszin uiteraard de eerste zin van je sollicitatiebrief, blijven veel mensen urenlang naar een leeg Word-document op hun computer staren. Ze kunnen maar niets bedenken voor die eerste zin, de inspiratie lijkt ver weg en de wanhoop nabij. Dat is dan ook de eerste valkuil van een openingszin: je hoofd er te lang op breken.

Belangrijk is om je te beseffen dat de openingszin echt niet de belangrijkste zin uit je sollicitatiebrief is. Het is een manier om jouw brief te onderscheiden van de rest en de aandacht te pakken. Maar uiteindelijk is het de inhoud van je brief die de werkgever doet overtuigen. Een foutloze brief is belangrijker dan een originele openingszin.

Als het je niet lukt om een goede openingszin voor je sollicitatiebrief te bedenken, ga dan gewoon eerst verder met de rest van de brief! Schrijf een tijdelijke, standaard openingszin, vanwaar je verder gaat schrijven. Je merkt dat, zodra je eenmaal aan de slag bent, het makkelijker wordt om door te schrijven.

Een andere valkuil die bij veel mensen op de loer ligt is een té leuke openingszin willen schrijven. Je bent dan zeker origineel, maar het slaat zo ver door dat het informeel wordt. Bovendien zijn ze dan nauwelijks relevant meer. ‘Tegenwoordig is het steeds lastiger om de aandacht te trekken. Goed dat ik die van u nu heb, want ik wil graag solliciteren voor…’

En wat als je er nu echt niet uit komt?

Dan is dat geen probleem. Bij een openingszin is het erg fijn als hij goed en origineel is, maar als je een standaardzin gebruikt is dat meestal niet erg. Je moet dan verderop in je brief wel iets harder je best doen om de aandacht te bewaren en nog steeds op te vallen tussen de rest van de sollicitanten. Op deze site vind je genoeg manieren om dat te doen!

Maar voordat je teruggrijpt op een standaardzin, vraag eens rond in je omgeving. Misschien komt jouw partner, buurman of moeder wel met een briljante openingszin, waar je nog niet aan gedacht had. Ook is het goed om na een tijdje de sollicitatiebrief weg te leggen en iets anders te gaan doen: vaak schieten je dan de beste zinnen te binnen.

Onze laatste tip is om op z’n minst een kleine variatie aan te brengen in de standaardzinnen. ‘Toen ik op zoek was naar een interessante en actieve baan, kwam ik uw advertentie tegen.’ Niet heel bijzonder, maar toch nét weer iets anders dan de rest. Hiermee laat je al zien dat je meer in je mars hebt dan alleen klakkeloos een standaardzin overnemen.

Wanneer de rest van jouw brief in foutloos Nederlands geschreven is en laat zien wat jij kunt, hoef je je niet heel veel zorgen meer te maken over je openingszin. Wees een beetje origineel en stem je openingszin af op het type bedrijf, dan komt alles goed!

Leer de ‘magische formule’ voor het schrijven van effectieve sollicitatiebrieven

Perry Kroes is een autoriteit op het gebied van solliciteren, een cv opstellen en het vinden van je ideale baan.

In zijn baanbrekende methode leer je onder andere:

  • Hoe je jezelf kunt verkopen zonder op te scheppen
  • De ‘magische sollicitatiebrief-formule’ uitgelegd in 10+1 regels
  • De indeling van de moderne sollicitatiebrief- en email
  • En nog veel, veel meer!

Perry’s Sollicitatie Handboek Risicovrij Uitproberen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *