Wanneer u besluit ontslag te nemen doet u dit door een ontslagbrief aan uw werkgever te schrijven. U beëindigt hiermee de arbeidsovereenkomst op officiële wijze. Het is belangrijk dat de brief op een correcte manier opgesteld is.
In de ontslagbrief maakt u duidelijk waarom u de arbeidsovereenkomst opzegt. Soms kan dit de daadwerkelijke reden zijn. Als u bijvoorbeeld zwanger wordt en tijd vrij wilt maken om voor u kind te zorgen kunt u dit gewoon vermelden als reden. Soms is de reden echter zeer gecompliceerd. Wanneer u uw baan opzegt omdat u het niet goed met uw baas kan vinden is het verstandiger een andere reden van ontslag op te geven. Denk bijvoorbeeld aan ‘een nieuwe uitdaging zoeken’ of ‘werk dichter in de buurt van mijn woonplaats’. Dit doet u omdat misschien nog een referentie van uw huidige werkgever nodig hebt.
Benadruk de positieve ervaringen
Waarschijnlijk zal je werkgever het vervelend vinden dat je weg gaat. Daarom is het belangrijk één of meerdere positieve punten over uw werk te noemen. Dit is beleefd en vergroot u kant op een referentie. Je kan jouw ontslagbrief bijvoorbeeld beginnen met ‘hoewel ik met veel plezier bij … gewerkt heb, heb ik besloten hierbij ontslag op te nemen’.
Wanneer is een ontslagbrief rechtsgeldig?
Het is belangrijk dat jouw ontslagbrief rechtsgeldig (naar de wet) is. Hiervoor moet de brief enkele elementen bevatten. Deze onderdelen staan hieronder omschreven:
- De volledige adresgegevens van het bedrijf waarmee je een arbeidsovereenkomst hebt
- Jouw eigen naam en adresgegevens
- Een zin waarmee je duidelijk maakt dat je de arbeidsovereenkomst opzegt. Deze zin moet daarnaast aangeven per wanneer je dit doet.
- Een complete handtekening. De handtekening moet bestaan uit jouw naam, datum, plaats en ondertekening.
Daarnaast is het verstandig om een kopie van de brief en het verzendbewijs te bewaren. Zo kan je altijd aantonen dat je daadwerkelijk ontslag hebt genomen.
Welke onderdelen zijn niet verplicht maar wel handig?
Naast de verplichte onderdelen kan je jouw ontslagbrief ‘opleuken’ met enkele extra onderdelen. Een brief waarin enkel staat: ‘Hierbij beëindig ik onze arbeidsovereenkomst d.d. 1 september 2002 per 1 september 2009’ is wel erg kortaf.
Zoals eerder al vermeld werd kan je met enkele extra zinnen een positieve indruk achterlaten. Daarnaast zou je in je ontslagbrief kort in kunnen gaan op zaken die nog afgehandeld moeten worden. Denk dan bijvoorbeeld aan opdrachten die nog niet af zijn en eventuele overige vakantiedagen.
Daarnaast kan je vragen om een getuigschrift. Dit is een verklaring van de werkgever dat je voor hem of haar gewerkt hebt. Met een getuigschrift kan je dus aantonen dat je werkervaring hebt. Dit is handig wanneer je bij een ander bedrijf gaat solliciteren. Over het algemeen krijg je standaard een getuigschrift als je ontslag neemt. Indien dit niet het geval is kun je er in je ontslagbrief specifiek naar vragen.
Tips voor een goede ontslagbrief
Een ontslagbrief schrijf je (als het goed is) niet al te vaak. Het is dan ook niet eenvoudig om een goede, duidelijke ontslagbrief te schrijven. Onderaan de pagina geven we enkele voorbeelden van ontslagbrieven. Hieronder staan alvast enkele tips die je bij het schrijven kunnen helpen:
- Schrijf een korte brief. Je moet zakelijk en direct zijn. Er hoeft geen uitgebreid verhaal te komen waarna je zegt dat je ontslag neemt. Vermeld kort de reden van ontslag en per welke datum je ontslag neemt.
- Maak gebruik van formele zinnen. Deze zinnen zijn standaard en erg duidelijk. Door gebruik te maken van dit soort zinnen is de brief ook gelijk rechtsgeldig.
- Blijf altijd beleefd. Ook al neemt u ontslag om een conflict. Bespreek dit conflict niet in de brief.
- Benadruk positieve zaken. Denk aan een lange werkperiode, fijne sfeer, leerzame tijd, enz.
Twee voorbeelden van ontslagbrieven
Hieronder geef ik twee voorbeelden van ontslagbrieven die aan de bovenstaande eisen en tips voldoen. Eventueel kan je elementen uit deze ontslagbrieven toepassen in je eigen brief.
Voorbeeld 1:
Geachte heer de Vliet,
Na een dienstverband van twaalf jaar bij … heb ik een functie bij een ander bedrijf geaccepteerd. Hiermee wil ik mijn carrière naar een hoger niveau brengen en meer inhoud geven. Met deze brief kondig ik dan ook mijn ontslag aan per 1 september 2014.
Het spreekt voor zich dat ik de lopende opdrachten zo goed mogelijk af zal ronden. Ik zou het op prijs stellen als u een schriftelijke bevestiging van mijn ontslag en een getuigschrift wilt verstrekken.
Daarnaast zal ik zelf een mail sturen naar u en mijn collega’s waarin ik de situatie nader zal toelichten.
Hoogachtend,
Bart Baars
Voorbeeld 2:
Beste Linda de Boer,
Hierbij deel ik u mede dat ik de arbeidsovereenkomst opzeg, met naleving van de wettelijke opzeggingstermijn van drie maanden. Dit betekent dat ik per 1 oktober 2014 uit dienst treed bij ….
Natuurlijk zal ik ervoor zorgen dat de zaken die momenteel gaande zijn goed afgerond en overgedragen zullen worden naar andere collega’s.
Ik kan de ervaringen die ik tijdens mijn werkzaamheden heb opgedaan erg waarderen, evenals de samenwerking met u en mijn collega’s. Ik wens u veel succes en een voorspoedige toekomst.
Graag ontvang ik een schriftelijke bevestiging van mijn ontslag en een getuigschrift waarin u aangeeft hoe ik naar uw oordeel heb gefunctioneerd.
Met vriendelijke groet,
Sjoerd Snoek
Zoals je kunt zien is er een klein verschil tussen de eerste en tweede brief. De eerste brief is zeer formeel en meer van toepassing voor iemand die bij een groot bedrijf werkt. De brief wordt waarschijnlijk verzonden naar iemand van de administratieve afdeling.
De tweede brief is iets informeler en passend bij een klein bedrijf (tot 50 medewerkers). De brief is gericht aan de eigenaar of een manager van het bedrijf, waarmee degene die de brief schrijft persoonlijk contact heeft. Dit maakt de brief minder formeel en iets persoonlijker.
Kijk welke stijl in uw situatie het best past en maak gebruik van de tips bij het schrijven van jouw ontslagbrief.
Leer de ‘magische formule’ voor het schrijven van effectieve sollicitatiebrieven
Perry Kroes is een autoriteit op het gebied van solliciteren, een cv opstellen en het vinden van je ideale baan.
In zijn baanbrekende methode leer je onder andere:
- Hoe je jezelf kunt verkopen zonder op te scheppen
- De ‘magische sollicitatiebrief-formule’ uitgelegd in 10+1 regels
- De indeling van de moderne sollicitatiebrief- en email
- En nog veel, veel meer!
Perry’s Sollicitatie Handboek Risicovrij Uitproberen
Geef een reactie