Solliciteren kan soms lastig zijn. Veel mensen lopen tegen het opstellen van hun CV aan, vinden het schrijven van een motivatiebrief lastig en zien erg op tegen sollicitatiegesprekken. Daarom zijn er veel bedrijven opgestart om je te helpen solliciteren en je de baan van je dromen te laten vinden.
Dit artikel gaat over een voorbeeld van een motivatiebrief. In een motivatiebrief geeft de sollicitant aan waarom hij of zij solliciteert naar een functie,maar ook waarom hij of zij aangenomen moet worden. Bijna elk bedrijf verlangt van je dat je een motivatiebrief opstelt waarin je deze punten uitgebreid behandelt. Het kan je toegangsbewijs zijn tot het krijgen van een baan, of de reden waarom je niet aangenomen wordt hoewel je wel heel geschikt bent.
Om je een stukje op weg te helpen hebben wij voor jou twee korte motivatiebrieven. De eerste is een verkeerde motivatiebrief, waarin je ziet wat voor fouten er worden gemaakt en hoe je deze kunt voorkomen. De tweede is een kort voorbeeld van een geschikte motivatiebrief.
Hoe het niet moet
Een motivatiebrief die niet geschikt is, kan eruit zien als het volgende voorbeeld:
“Hallo,
ik kom solliciteren naar de baan als servicemedewerker. Ik woon in Amsterdam en wil daarom ook in deze plaats werken. Ik vind een baan als servicemedewerker leuk en wil graag meer leren van deze baan. Ik denk dat jullie me aan moeten nemen op grond van mijn eerdere werkervaring. Ik heb drie jaar als servicemedewerker bij de Albert Heijn gewerkt en daar vonden ze me erg goed. Ik kan dus ook bij jullie bedrijf goed aan het werk en weet al hoe ik het moet doen.
Groetjes,
Jan Bakkerszoon.”
Deze motivatiebrief ziet er niet verschrikkelijk uit. Het heeft in elk geval geen grove spel- of grammaticafouten, hetgene waar zeer veel werkgevers op afknappen. Fouten in de taal of de spelling en straattaal blijken tegenover werkgevers over te komen als minder professioneel en volwassen. Laat je brief dus altijd nakijken.
Er zijn echter toch een paar fouten in de brief, die we nu even aan gaan stippen:
- Aanhef: de aanhef ‘ hallo’ is niet professioneel en ook nog eens onpersoonlijk. Een betere aanhef betrekt de naam van de persoon waarnaar je schrijft bij de groet. Soms weet je niet wat de naam van de persoon die je schrijft is, dan is vaak het noemen van een afdeling die de sollicitatiebrieven behandelt goed, tenzij het anders vermeld staat.
- Introductie: de sollicitant stelt zichzelf niet voor. Hierdoor kan de werkgever zich geen voorstelling maken van de sollicitant. Ook zorgt een gebrek aan introductie ervoor dat je met de deur in huis komt vallen.
- Egocentrisch: het is je misschien niet opgevallen, maar alle volledige zinnen in de brief beginnen met ‘ik’. Dit geeft het beeld dat de sollicitant alleen maar op zichzelf gefocust is en dus niet op de eisen en benodigdheden van het bedrijf. Het zorgt er ook voor dat de brief erg eentonig wordt.
- Onbescheiden: de sollicitant heeft de taak zich onderdanig aan het bedrijf waar hij solliciteert op te stellen. In deze brief komen zinnen voor als “daar vonden ze me erg goed” en “ik weet al hoe ik het moet doen”. Dit getuigt van een zekere arrogantie, waardoor de werkgever al snel het gevoel krijgt dat de sollicitant enkel en alleen voor zichzelf komt werken. Dat kan leiden tot slechte resultaten op de werkvloer en slecht contact tussen de sollicitant en zijn of haar collega’s.
- Oppervlakkig: je ziet dat de sollicitant redeneringen gebruikt als “ik wil hier werken omdat ik het leuk vind”. Iets ‘leuk vinden’ maakt het niet per definitie een geschikte baan voor jou. Ook wanneer het gaat om werkervaring, geeft de sollicitant alleen aan ergens gewerkt te hebben. Dit is niet genoeg om een werkgever ervan te overtuigen dat jij geschikt bent voor een baan. Geef aan dat je iets geleerd hebt, iets wat jou beter maakt dan de andere kandidaten.
- Onvolledig: de kandidaat vergeet ook nog eens de naam van het bedrijf waar hij wil werken te noemen en vraagt niet aan het einde van zijn brief of hij langs mag komen voor een sollicitatiegesprek. Dit geeft ook een zekere vorm van onwetendheid aan.
Hoe het dan wel moet
Hieronder zal je een korte motivatiebrief lezen die bepaalde kenmerken heeft die tot een betere brief leiden.
“Geachte heer Jantjes,
Naar aanleiding van de openstaande vacature voor servicemedewerker in het filiaal van de Jumbo in Amsterdam heb ik besloten te solliciteren naar deze functie. Mijn naam is Jan Bakkerszoon en ik ben zeer enthousiast over de functie als servicemedewerker. Klanten informatie geven en hen voorzien van hun benodigdheden zijn twee dingen die ik graag doe. Daarnaast vind ik het interessant om verschillende soorten mensen te zien. Ik denk dat een bedrijf als de Jumbo de soorten klanten aantrekt waar ik graag mee wil werken en een bedrijf is waar ik veel kan leren. De afgelopen drie jaar heb ik gewerkt bij de Albert Heijn in Amsterdam, waar ik ook al de functie als servicemedewerker vervulde. Ik heb dus al enige ervaring. In dit filiaal heb ik geleerd hoe ik met lastigere klanten omga of klanten help die vragen hebben die vrij ingewikkeld zijn. Ik hoop bij uw bedrijf een rol als servicemedewerker met succes te kunnen vervullen door mijn eerdere werkervaring en gedrevenheid. Graag zou ik meer over mijn interesse in de functie als servicemedewerker bij de Jumbo willen toelichten in een sollicitatiegesprek, mits u dat toestaat.
Met vriendelijke groet,
Jan Bakkerszoon.
Deze motivatiebrief ziet er al een stuk beter uit! Waar zitten nu de sterke punten?
- Goed opgebouwde zinnen: doordat bijna elke zin op een andere manier begint en een andere constructie heeft, is de motivatiebrief goed door te lezen. Ook geeft deze manier van zinnen construeren een vorm van intelligentie weer.
- Kloppende aanhef en afsluiting: de sollicitant spreekt iemand aan in de aanhef en sluit gepast af. Ook geeft hij zijn emailadres, wat het eenvoudig maakt voor de werkgever om contact met hem op te nemen. Vaak is het geven van een adres ook belangrijk.
- Inhoud: de inhoud is diepgaand, bescheiden en toch motiverend. Dit getuigt weer van interesse, intelligentie en bekwaamheid.
Leer de ‘magische formule’ voor het schrijven van effectieve sollicitatiebrieven
Perry Kroes is een autoriteit op het gebied van solliciteren, een cv opstellen en het vinden van je ideale baan.
In zijn baanbrekende methode leer je onder andere:
- Hoe je jezelf kunt verkopen zonder op te scheppen
- De ‘magische sollicitatiebrief-formule’ uitgelegd in 10+1 regels
- De indeling van de moderne sollicitatiebrief- en email
- En nog veel, veel meer!
Perry’s Sollicitatie Handboek Risicovrij Uitproberen
Geef een reactie